18. oktoober 2011

Margus Hallik jagab arvamust ja kogemusi

E-postkasti laekus tore kiri. Mis väärib talletamist, etka hiljem oleks võimalust seda lugeda. Siin ta on.

Nädalavahetusel toimunud ca 750 osavõtjaga Leedu orienteerumishooaja lõpuüritusel "Lietuvos Taure - Leedu Karikas" kasutati rattaorienteerumise võistlustel uue generatsiooni ajavõtusüsteemi - "Sport Ident Active Card". Koostöös korraldajaklubi "OSK Fortuna´ga" oli Saksamaalt kohale lennanud paariliikmeline "Sport Ident" meeskond, et testida uut süsteemi võistlusolukorras. Nende sõnul oli tegu maailma esmaesitlusega o-võistlustel ja võistlejatepoolne tagasiside väga teretulnud.

Allakirjutanul oli siis ka au asja proovida ja süsteem ise nägi välja järgmine:

iga võistleja sai koos jo-jo´ga ratta külge kinnitatava läbipaistva korpusega uue generatsiooni SIAC SI-kaardi (mälupesasid vist kuni 128)
stardis tuli küll SI-pulk tavapäraselt aktiveerimiseks auku pista, kuid rajal reaalselt komposteerima ei pidanud (jaamadel polnud aukegi)
punktis tuli märke saamiseks läheneda jaamale ca 40-50 cm kaugusele (komposteerimisraadiust on võimalik jaamadel ka reguleerida ja suurendada)
kiirus ei tohtinud möödumishetkel olla suurem kui 40 km/h (täiesti piisav, metsas on see üsna maks kiirus, kui tegu pole just laskumisega)
komposteerimisele sai kinnituse SI-kaardilt nii väikese rohelise, punktialas vilkuva, märgutule kui ka helisignaali abil
finišijoonel kasutati lõpuaja fikseerimiseks uusi suuri 19 x 30 cm BS11 jaamu, mil märke komposteerimisraadius kuni 3 meetrit

Tähelepanekuid:

jaamad töötavad hästi, tühistamisi võistlejatel polnud (märke sai ka SI-kaardiga suurelt hoolt jaama pihta/lähedale lüües)
tagasiside märke saamisest võistlejale vajab veel arendamist (märgutuli SI-kaardil oli liiga pisike - ratta seljas on seda raske hoo pealt jälgida; parem tagasiside on helisignaal, mis oli aga ka üsna nõrk - "Sport Ident´i" inimesed ise ka nõustusid sellega ja lubasid parema tagasiside kallal veel töötada)
väga hea lahendus oli suurte ja võimsate jaamade kasutamine finišijoonel (tihti on isegi ratta-o suurvõistlustel kiirega ajavõtu asemel olnud finišijoonel komposteerimine, mis aga on aeg-ajalt valusaid kukkumisi põhjustanud - viimasest punktist väljudes kiirendatakse ju hoog maksimumini (rattaga isegi kuni 50-60 km/h), et siis varsti nulli pidurdada; eriti valus on see asfaltil; lisaks jätab see alast meedias/pealtvaatajatele veidi imeliku mulje - täpselt lõpujoonel tuleb pidurdada??). Suured jaamad suudavad erinevalt väikestest fikseerida paremini ka üheaegselt mitmete võistlejate läbimise.

Kokkuvõte:

"Sport Ident Active Card´e" ja suuri 19 x 30 cm BS11 BL komposteerimisvabu jaamu (mitmemeetrise fikseerimisraadiusega) on juba kasutatud ka teistel spordialadel (võistlejal on siis SI-kaart käes/taskus), näiteks jooksuvõistlustel vaheaegade saamiseks ("Sport Ident" omab turgu ka teistel aladel).
Suuri jaamu oleks võimalik kasutada ka orienteerumises, kuid "Sport Ident´i" meeskonna sõnul on siinkohal vastuolu IOF-i võistlusreeglitega, mis ütlevad et punktides peab komposteerima (ja sinna täpselt kohale orienteeruma). Ja eks ta õige ole ka - tehnilisel maastikul oleks ju mitmemeetrine KP-fikseerimisraadius üsna suur (olen isegi kaljumaastikul küünitanud mõne-meetrise nuki otsast alla vaatama - on seal punkt või mitte ning kus all komposteerimas käimine + üles tagasi ronimine võib ju isegi mitmeid kümneid sekundeid aega võtta).
Seega on "Active Card´i" suunitlus ja arendamine "Sport Ident´il" peamiselt ratta- ja suusa-o suunal, kus komposteerimine vahendispetsiifiliselt keerukam.
Uue komposteerimisvaba süsteemi eesmärk on muuta võistlus intensiivsemaks ja atraktiivsemaks, mida see kindlasti ka teeb - kaob nii võimalus punktides komposteerides hetkekski puhata ning null-hoo pealt lihtsa vaevaga kaarti lugeda (kontrollseisakud aga maksavad vajadusel juba kallist võistlusaega).
Kindlasti on see ka hea lahendus seiklusspordis, kus pettuste vältimiseks randme ümber pitseeritud SI-kaartidega on üsna ebamugav komposteerida.

Lõpetuseks:

"Sport Ident´i" ühe looja Diethard Kundisch´i sõnul on SI-süsteem kasutusel juba enam kui 50 riigis üle maailma ja kõigil viiel kontinendil.
Jaamu on 15 tegevusaasta jooksul müüdud veidi üle 90 000 ja SI-kaarte ca 320 000, kus Eestilgi oma osa.
Sakslane väga kiitis ka "meie mehe" Tarmo Klaari panust Sport Ident´i arendusse.

Kes soovib täpsemalt lugeda, siis siin ka info korraldajate kodulehelt http://www.okfortuna.lt/?page_id=889 Lisaks võtsin vaevaks ja skännisin ka manusesse mõned teemakohased infomaterjalid. Tarmo kindlasti oskab lähitulevikus sellest uuest süsteemist veelgi täpsemalt ja detailsemalt rääkida.


Sügiseste tervitustega Minskist,

Margus Hallik


P.S. Oli tore näha "Leedu Karikal" ka mitmeid Eesti orienteerujaid (perekond Pääslane, Laevad jt), kes ei pidanud kaugeks sõitu Valgevene piiri äärde.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar